Is a hospital a Christian institution?

Hospitalets Kristne Oprindelse: En Glemt Historie

23/06/2012

Rating: 4.88 (5552 votes)

Stiller man spørgsmålet, om et hospital er en kristen institution, vil de fleste i dag nok ryste på hovedet. Vi ser hospitaler som videnskabelige, sekulære bastioner for helbredelse, drevet af staten eller private virksomheder. Men historien fortæller en helt anden og langt mere fascinerende historie. Sandheden er, at den institution, vi i dag tager for givet, er en direkte opfindelse af den kristne kirke, født ud af en dyb forpligtelse til næstekærlighed i en tid med ufattelig lidelse.

Is a hospital a Christian institution?
The foremost expert on the history of hospitals, Dr. Gary Ferngren, made this point emphatically in his recent survey published by Johns Hopkins: The hospital was, in origin and conception, a distinctively Christian institution, rooted in Christian concepts of charity and philanthropy.
Indholdsfortegnelse

Lægekunst uden Medfølelse i Antikken

For at forstå, hvor revolutionerende hospitalet var, må vi se på verden før dets eksistens. Den antikke verden, herunder Romerriget, havde alle de nødvendige ingredienser: Der var professionelle læger, der var syge mennesker, og der var århundreders medicinsk viden og teknologi. Alligevel formåede de aldrig at samle disse elementer til at skabe et hospital, som vi kender det.

I stedet bestod sundhedssystemet af individuelle, frit praktiserende læger. De var ofte omrejsende, bevægede sig fra by til by som handelsrejsende, og ikke sjældent var de på flugt fra deres seneste fejlbehandling. Deres viden blev videregivet som forretningshemmeligheder inden for familien, og man undgik for enhver pris at dele den offentligt. Der var ingen permanent institution, hvor de syge kunne søge tilflugt. Hvorfor? Fordi der manglede en afgørende drivkraft. Der var ingen måde at gøre en sådan virksomhed rentabel på, især ikke under en dødelig epidemi, hvor risikoen var enorm, og patienterne ofte var fattige. Den hedenske verden havde medicin, men den manglede den organiserede næstekærlighed, som senere blev udtrykt i begrebet 'hospitalitet' – den dyd, der gav sundhedsinstitutionen sit navn.

Pandemien, der Forandrede Alt

Vendepunktet kom i midten af det tredje århundrede, da verden blev ramt af en altødelæggende pest. Historikere er uenige om, hvorvidt det var kopper, influenza eller måske endda Ebola, men uanset sygdommen nåede den hurtigt pandemiske niveauer og hærgede i tretten lange år. I denne periode blev Romerrigets befolkning reduceret med tredive procent. Økonomien, militæret og hele samfundsstrukturen var i knæ.

I denne kaotiske tid var det at praktisere kristendom ulovligt. Det var en forbrydelse, der kunne straffes med døden, og forfølgelsen blev intensiveret under pesten. Hvorfor? Fordi de traditionelle romere gav de kristne skylden for deres ulykke, da de nægtede at ofre til de romerske guder. Det var i denne mørke og desperate tid, at en ny tilgang til de syge og døende begyndte at tage form.

Biskop Cyprians Radikale Kald

I spidsen for kirken i Nordafrika stod en biskop ved navn Cyprian. Han havde tidligere været en fremtrædende advokat i Karthago og brugte nu sin formidable intellektuelle kapacitet til at lede sin menighed gennem krisen. Cyprian kaldte sin flok til at handle med heroisk barmhjertighed. Han insisterede på, at kristne læger og almindelige troende skulle yde pleje ikke kun til deres medkristne, men også til deres hedenske naboer – de selvsamme mennesker, der forfulgte dem.

Cyprian formanede sin menighed med ord, der gav genlyd gennem historien: "Der er intet bemærkelsesværdigt i kun at værne om vores eget folk... [Vi] bør også elske vores fjender... det gode skal gøres for alle, ikke kun for troens husstand."

Denne radikale opfordring til at tjene uden skelen til tro eller social status blev startskuddet til organiseret sundhedspleje. Fra denne biskops ord og de kristnes handlinger voksede hospitalet frem. Dr. Gary Ferngren, en førende ekspert i hospitalets historie, understreger dette i sin forskning udgivet af Johns Hopkins University: "Hospitalet var, i sin oprindelse og sit koncept, en udpræget kristen institution, rodfæstet i kristne begreber om velgørenhed og filantropi. Der fandtes ingen før-kristne institutioner i den antikke verden, der tjente det formål, som kristne hospitaler blev skabt til at tjene... Ingen af sundhedsforanstaltningerne i den klassiske oldtid... lignede hospitaler."

Tabel 1: Sammenligning af sundhedstilgange i antikken.
KarakteristikFør-kristen (hedensk) tilgangTidlig kristen tilgang
MotivationProfit og personlig vindingNæstekærlighed og tjeneste for Gud
Reaktion på epidemiLæger og de velhavende flygtede fra byerneKirken organiserede pleje og blev hos de syge
PlejeinstitutionerIngen permanente, offentlige institutioner for de sygeOprettelse af de første hospitaler
Målgruppe for plejeKun de, der kunne betaleAlle, uanset tro, status eller evne til at betale

Et Vidnesbyrd, der Spredte sig

Dette var ikke et lokalt fænomen. Vi har lignende vidnesbyrd fra Alexandria i Egypten og andre steder i Romerriget. Når pesten ramte en by, var lægerne blandt de første til at flygte. De kendte symptomerne fra deres lærebøger, de vidste, hvad der var i vente, og de vidste, at de intet kunne gøre for at stoppe rædslerne. De kristne kunne heller ikke stoppe pesten. Antibiotika og antivirale lægemidler var århundreder ude i fremtiden. Men de kunne, og de gjorde, noget andet. De risikerede deres liv for at give de syge mad og drikke, for at vaske dem og for at skabe et rent og oplyst sted, hvor de kunne finde hvile. Denne simple, men dybtfølte omsorg gjorde en enorm forskel. Nogle af de syge kom sig som et resultat – og mange af dem konverterede til kristendommen.

Sociologen Rodney Stark bemærkede, at den katolske kirke i denne periode voksede med en stabil rate på fyrre procent pr. årti. Han mener, at denne vækst i høj grad skyldtes kirkens dybe og hidtil usete offentlige vidnesbyrd om næstekærlighed. Mønsteret blev endnu tydeligere under epidemien i år 312. På det tidspunkt var de kristne talrige i alle større byer, så deres indsats var mere effektiv, omfattende og synlig. Øjenvidnet Eusebius rapporterer, at de kristne "samlede de enorme mængder, der var blevet reduceret til skræmmebilleder over hele byen, og uddelte brød til dem alle."

Fra Pleje til Medicinske Fremskridt

Med tiden blev disse stabile kristne institutioner – hospitalerne – de facto centre for medicinsk forskning. For første gang i historien var der et sted, hvor læger kunne samles, få erfaring side om side, åbent sammenligne noter og gøre fremskridt. Den gamle model med isolerede, omrejsende læger havde umuliggjort en systematisk udvikling af lægevidenskaben. Hospitalet skabte det nødvendige miljø for samarbejde og innovation.

Ofte hører man påstande om, at kirken historisk har ført en "krig mod videnskaben" eller en "krig mod kvinder". Hospitalets historie viser, at det stik modsatte er tilfældet. Mange af pionererne inden for dette felt var kvinder. Adelskvinden Fabiola grundlagde det første offentlige hospital i Rom omkring år 390, og Olympias, en velhavende enke, grundlagde et hospital i Konstantinopel. Kirken skabte muligheder for kvinder til at indtage ledende roller i samfundet, som havde været utænkelige i den klassiske oldtid. De forandrede samfundet på måder, som hedenske kvinder ikke kunne.

En Arv af Medfølelse

Så hvis vi i dag kan bekæmpe sygdomme med avanceret medicin på moderne hospitaler, skylder vi en stor tak til vores fjerne forfædre i troen. Det var deres mod og deres revolutionerende idé om, at ethvert menneskeliv har en ukrænkelig værdi, der lagde grundstenen. Hospitalet blev ikke opfundet for profit eller prestige, men som et praktisk udtryk for barmhjertighed. Denne arv af medfølelse er vævet ind i selve fundamentet af vores sundhedssystem, selvom dens oprindelse ofte er glemt.


Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)

Hvorfor opfandt romerne eller grækerne ikke hospitaler?

Selvom de havde avanceret medicinsk viden, manglede de den filosofiske og religiøse basis for organiseret velgørenhed i stor skala. Deres samfund var i høj grad drevet af profit og social status, og der var intet incitament til at oprette permanente institutioner for at pleje de fattige og syge, især ikke under farlige epidemier.

Var det kun kristne, der modtog pleje på disse tidlige hospitaler?

Nej, og det var netop det revolutionerende. Baseret på formaninger fra kirkeledere som Cyprian blev plejen bevidst udvidet til at omfatte alle, uanset tro. De plejede deres hedenske naboer og endda deres forfølgere, hvilket var et stærkt vidnesbyrd, der tiltrak mange til den kristne tro.

Hvordan førte hospitaler til medicinske fremskridt?

Hospitaler skabte et stabilt og centraliseret miljø, hvor læger kunne observere et stort antal patienter med de samme sygdomme. Dette tillod dem at samarbejde, dele viden, sammenligne behandlingsmetoder og gradvist opbygge en mere systematisk og erfaringsbaseret medicinsk videnskab, i modsætning til den tidligere model med isolerede, hemmelighedsfulde praktikere.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Hospitalets Kristne Oprindelse: En Glemt Historie, kan du besøge kategorien Sundhed.

Go up